Privacy document

UW PRIVACY

Voor een goede behandeling is het noodzakelijk dat ik, als uw behandelende therapeut, een dossier aanleg. Dit is ook een wettelijke plicht opgelegd door de WGBO. Uw dossier bevat aantekeningen over uw gezondheidstoestand en gegevens over de uitgevoerde onderzoeken en behandelingen.

Ook worden in het dossier gegevens opgenomen die voor uw behandeling noodzakelijk zijn en die ik, na uw expliciete toestemming, heb opgevraagd bij een andere zorgverlener bijvoorbeeld bij de huisarts.

Wij doen ons best om uw privacy te waarborgen. Dit betekent onder meer dat wij:

  • zorgvuldig omgaan met uw persoonlijke en medische gegevens;
  • er voor zorgen dat onbevoegden geen toegang hebben tot uw gegevens.Als uw behandelende therapeut heb ik als enige toegang tot de gegevens in uw dossier.
  • De gegevens uit uw dossier kunnen ook nog voor de volgende doelen gebruikt worden:
  • Ik heb een wettelijke geheimhoudingsplicht (beroepsgeheim).
  • Om andere zorgverleners te informeren, bijvoorbeeld als de therapie is afgerond of bij een verwijzing naar een andere behandelaar. Dit gebeurt alleen met uw expliciete toestemming.
  • Voor het gebruik voor waarneming, tijdens mijn afwezigheid.
  • Voor het geanonimiseerde gebruik tijdens intercollegiale toetsing (supervisie/intervisie).
  • Een klein deel van de gegevens uit uw dossier wordt gebruikt voor de financiële administratie, zodat ik of mijn administrateur, een factuur kan opstellen.  Op de zorgnota die u ontvangt staan de gegevens die door de zorgverzekeraar. gemeente of Sociale Verzekeringsbank gevraagd worden, zodat u deze nota kan declareren.
  • PRIVACY OP DE ZORGNOTA
  • Deze gegevens in het cliëntendossier blijven zoals in de wet op de behandelovereenkomst wordt vereist 15 jaar bewaard.
  • Als ik vanwege een andere reden gebruik wil maken van uw gegevens, dan zal ik u eerst informeren en expliciet uw toestemming vragen.
  • Uw naam, adres en woonplaats
  • Uw geboortedatum
  • Uw BSN of SVB klantnummer (indien wettelijk verplicht)
  • De datum van de behandeling
  • Een korte omschrijving van de behandeling zoals voorgeschreven door de zorgverzekeraar, gemeente of Sociale Verzekeringsbank en indien van toepassing de bijbehorende prestatiecode. Bijvoorbeeld ‘behandeling vaktherapie’, intake of evaluatiegesprek etc.
  • De kosten van het consult

Recht van inzage in uw digitaal dossier

De cliënt heeft er per 1-7-2020 de volgende rechten (bij)gekregen:
Uw gegevens en verloop van de behandelingen worden bijgehouden in een persoonlijk digitaal dossier. Beveiliging is gewaarborgd met een computer beveiligingsprogramma voor de computer en er wordt gezorgd voor adequate backups op een veilige locatie in hetzelfde pand.

  • Patiënt heeft het recht op kosteloze elektronische inzage (Artikel 15d).
  • Patiënt heeft het recht kosteloos een elektronisch afschrift van het dossier krijgen. (Artikel 15d).
  • Patiënt heeft het recht om gespecificeerde toestemming te geven voor gegevensuitwisseling met bepaalde (categorieën van) hulpverleners (Artikel 15a, lid 2)
  • Bij elektronische inzage of afschrift kan patiënt verzoeken om overzicht van wie en wanneer bepaalde informatie beschikbaar heeft gemaakt en wie wanneer bepaalde informatie heeft ingezien.(Artikel 15e)
  • Vragen van gespecificeerde toestemming aan de patiënt voordat de medische gegevens beschikbaar worden gesteld via een elektronisch uitwisselingssysteem. (Artikel 15a, lid 2.)
  • Houdt een registratie bij van de o.g.v. artikel 15a, tweede lid door cliënten verleende toestemming waarbij wordt aangetekend vanaf welk tijdstip de toestemming van kracht is geworden. Hij kan deze registratie beschikbaar stellen via het elektronisch uitwisselingssysteem. (Artikel 15c, lid 2)