Therapie

De therapie is cliëntgericht en ervaringsgericht. We gaan uit van wat er goed gaat en aansluit bij de cliënt. Wanneer ontwikkeling of groei stagneert, gaan we samen op zoek naar wat het weer in beweging brengt. Verandering ontstaat van binnenuit. De nadruk ligt op ervaren en doen en minder op een gesprek. De therapie sluit om die reden goed aan bij jonge mensen en volwassenen die te veel in het hoofd zitten of juist heel veel voelen. Hieronder lees je meer over de verschillende specialisaties van therapieën die worden aangeboden.

Beeldende Therapie 
Beeldende therapie is een ervaringsgerichte therapievorm.
Hierbij wordt gebruikgemaakt van allerlei materialen; zoals potlood, verf, hout, steen, klei, textiel en digitale middelen. De keuzes voor materiaal, techniek en opdracht worden zorgvuldig afgestemd op jouw hulpvraag. Lees meer

Focusing

Focusing is luisteren naar en afstemmen op signalen van je lichaam, waardoor je keuzes gaat maken die beter bij jou passen. Hierdoor ga je je meer Jezelf voelen. Focusing wordt in Nederland ook wel Focussen genoemd. Focusing is een geïntegreerde vaardigheid in het gehele therapie aanbod: Focusing OriëntedTherapy. De vaardigheid kun je ook leren in de vorm van een cursus in individuele sessies of in groepen.

Lees meer

Rouw- en verliestherapie
Anders leren vasthouden in plaats van loslaten. Rouw is een gezonde reactie op verlies. Gezond leren omgaan met verlies is een verrijking waar je je hele leven profijt van hebt. 

Upload hier ebook rouwen door kinderen en jongeren

Eye Movement Dessensitisation and Reprosessing (EDMR)
EMDR is een trauma behandeling en helpt bij de verwerking van traumatische gebeurtenissen, om het opnieuw zonder stressvolle emoties een plek te geven in je leven. Ook irreële angsten of een irrieëel zelfbeeld kan EMDR helpen veranderen. Lees Meer

EMDR op YouTube

Brainspotting
Brainspotting is een effectieve en veilige techniek voor trauma verwerking, PTSS en faalangst-reductie. Het maakt gebruik van Brainspots die de cliënt van nature al opzoekt wanneer men aan een onderwerp denkt waar men moeite mee heeft (iets waar je bang voor bent dat zou kunnen gebeuren of iets wat is gebeurt en nare gevoelens oproept). De ogen blijven hangen op een bepaald punt en daar maken we gebruik van met Brainspotting. Het effect is tijdens de sessie al merkbaar, doordat het gevoel omtrent het onderwerp in heftigheid afneemt en verandert.

Film: David Grand vertelt over zijn ontdekking van Brainspotting.

“Ik-grensbewustzijn” is een model ontwikkelt door Dr Nick Blaser, dat ons helpt tussenmenselijke interacties beter te begrijpen. Bij kinderen is de ik-grens nog niet zo sterk ontwikkeld. Zij liften mee op de ik-grens van de ouders. Door jouw eigen grensbewustzijn te vergroten help je jouw kinderen ook dit op een gezonde manier te ontwikkelen. Hoor jij jezelf wel eens zeggen: “Hij is veel te ver gegaan, ik trek het niet meer” of “Ik ben veel te ver over mijn grens gegaan, ik had eerder moeten stoppen.” ? Hoe is het met jouw ik-grensbewustzijn gesteld?  Klik hier om voor een vragenlijst om een inschatting te maken van de sterkte van uw psychische (mentale) grens.